Top Social

maanantai 15. elokuuta 2016

Ihon huolet: Atooppinen ja yliherkkä iho

Ajattelin avata teille nyt vähän mun ihon tarinaa. Tää onkin yksi niistä aiheista, minkä takia halusin aloittaa blogin kirjoittamisen. Ihon ongelmien myötä, oon perehtynyt paljon aiheeseen, ja haluan jakaa tietoni ja vinkkini muille samojen ongelmien kanssa kärsiville!





Mulla on aina ollut ihon kanssa vaikeuksia. Jo pienenä mulle todettiin heti atooppinen iho. Vanhetessa ihon ongelmat helpotti, paikallisia ihottumia ja talvikuivuutta lukuunottamatta. Teini-ikään tultua kuitenkin lisääntyvä kosmetiikan käyttö aiheutti outoja allergisia reaktioita, enkä voinutkaan enää summamutikassa ystävien kanssa napata markettien hyllyiltä mitä tahansa meikkejä tai rasvoja. Siirryin apteekin tuotteisiin, Vichy ja Aco tulivat hyvin tutuiksi merkeiksi, mutta oireet jatkuivat. Loppujen lopuksi jouduin siirtymään täysin apteekin Aqualan -perusvoiteisiin, joilla on menty tähänkin asti. Aloin enemmän ja enemmän reagoimaan erilaisille tuotteille; ripsiliimat, huulirasvat ja -punat, luomivärit... Tiedättekö kuinka rasittavaa se oli! Menin puhumaan asiasta lääkärille ja sain lähetteen ihotautilääkärille allergiatesteihin.

Olen allerginen ainakin nikkelille, koboltille ja palladiumille. Nämä kaikki ovat metalleja ja lääkäri väittikin kovasti, että ei näitä kyseisiä aineita missään kosmetiikassa käytetä.
Otinkin asian omaan tutkintaan, ja löysin inci-listoja avatessa muutamia aineita, jotka eivät yksinkertaisesti sopineet omalle iholleni. Esimerkiksi kobolttia käytetään metallin sävyisissä uomiväreissä väriaineena.

Selvittelin kosmetiikkateollisuuden saloja hyvinkin pitkään, ennenkuin törmäsin ainesosaan, jonka välttäminen auttoi. Parrafinum liqudium on tuttavallisemmin mineraaliöljyä, jota käytetään paljon erilaisissa kosmetiikkatuotteissa. Mineraaliöljy tukkii ihohuokoset muodostaen ihon pinnalle kalvon, ja jo tämän lukiessani aloin ymmärtämään, että kaikki kosmetiikkatuotteet eivät olekaan hyväksi. 



Aloin välttämään tuotteita, joissa mineraaöljyä on käytetty ja huomasinkin, että melkein jokaikisessä marketin tuotteessa on tätä. Jopa apteekin puolella löytyi tuotteita, joissa ainesosalistalla olikin paraffinum liqudium. 

Nykyään mun ihonhoito rutiinini onkin yllättävä, sillä löysin tuotteet mitkä sopii just mulle. Lumene yllätti mut positiivisesti, sillä herkälle iholle tarkoitettujen tuotteiden takana lukee: FORMULATED WITHOUT PARABENS, SYNTHETIC COLORANTS, ETHYL ALCOHOL, FORMALDEHYDE DONORS, FRAGRANCE, MINERAL OIL

Ja tämähän sopii mulle! Olin suorastaan ihastuksissani kun huomasin Lumenen herkälle iholle tarkoitettujen tuotteiden sopivan just mulle! Käytössäni on kuitenkin myös Lumenen meikkivoide, pohjustusvoide, peitevoide, luomiväri, huulipunia. Ja mitä parasta, nää tuotteet on oikeesti hyviä!


Onko teillä muilla kokemusta herkästä ihosta tai kemikaali allergioista? Ois kiva kuulla muiden kokemuksia ja vinkkejä asiasta! Kiinnostaako teitä, mitä aineita teidän kosmetiikassa oikeasti on? Ajatuksissa on tehdä tähän aiheeseen liittyviä postauksia lisää jos tykkäätte!
6 kommenttia on "Ihon huolet: Atooppinen ja yliherkkä iho"
  1. Atopia ja psori vaikeuttaa täällä elämää >_< En pysty käytännössä käyttämään mitään muita kuin lääkerasvoja, muut paukauttaa ihan käsittämättömän ihottuman! Ihme ja kumma, Victorias Secretin rasvat ei aiheuta ärsytystä, vaikka luulisi niiden olevan sellaisia myrkkypommeja että turmelee terveenkin ihon :D

    Pakko sanoa et hurjan sievät kasvonpiirteet sulla <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi höh, on kyllä ärsyttäviä nuo tuollaiset ihosairaudet! Jännä juttu noiden Victorias Secretin rasvojen kanssa! :D Mulla taas vähänkään kun suihkauttaa esimerkiksi niitä niiden vartalotuoksuja, niin samantien tulee ihottumaa!

      Kiitos ihan hirmusesti! <3

      Poista
  2. Oon taistellut myös iho-ongelmien kanssa monta vuotta, en tosin kuivuuden kanssa mutta muuten, joten tiedän täysin miten turhauttavaa on tuotteiden jatkuva metsästys.. Käytin itse myös yhdessä vaiheessa juurikin noita Lumenen tuotteita, ja ne oli miullakin toimivia! Nuo on miun mielestä ihanan hellävaraisia ja jättää kivan tunteen kasvoille :-) Kävin selailemassa muuten siun instagramia ja ei että siulla on siellä ihania kuvia! Oli pakko laittaa seuraukseen <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toimivien tuotteiden metsästys on kyllä turhauttavaa! Mut nää lumenen tuotteet toimii mulla onneks tosi hyvin, ne ei kuivata yhtään kasvoja! :) voi että, ihana kuulla että tykkäät! Tää sun kommenttis piristi mun päivää! Kiitos paljon <3

      Poista
  3. Ihan ekaks täytyy sanoa, että sulla on jotenkin hirmukiva blogi :) Sait musta uuden lukijan.

    Mutta joo, mulla on ollut kanssa jo ihan pienestä asti tosi herkkä, atooppinen iho. Lapsena oli kädet ja naama ihottumaiset ja rikki, kunnes tajuttiin käydä allergiatesteissä ja karsittiin allergisoivat ruuat yms. pois. Parikymppisenä kotoa muuton jälkeen tuli ihottuma takasin käsiin pahempana ku ikinä, mulla oli kyynärpäihin asti ihan punaiset, kuivat ja kutisevat kädet. Joku D-vitamiini valmiste pahensi asiaa, mutta hiukan rauhottui kyynärtaipeet kun lopetin sen syömisen. Lääkärin mielestä vaan hoisin käsiäni huonosti ja käytin vääriä rasvoja. Sitten muutin homekämpästä pois ja kappas, ihottumat parani viikossa. Oli niin iso helpotus ettei ollut oma vika ja vaikka käytän edelleen lääkerasvojakin, voin käyttää jotain muitakin jo :) '

    Ihan mahtavaa, että oot löytänyt tuotteet jotka toimii sulla! Mä olen (onneksi) maailman huonoin kosmetiikan käyttäjä, niin ei ole meikeistä tms. ikinä tullut mitään ongelmia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiva kuulla! Kiitos paljon :) No hyvä että sait oireet pois! Noi homekämpät on kyllä pahoja! Mulla on just kosmetiikassa ne tietyt aineet mitkä ei vaan käy mulle! Kiva kuulla muidenkin tarinoita atooppisesta ihosta ja sen ongelmista! Kiitos paljon Hanna kivasta kommentista! :)

      Poista