Top Social

sunnuntai 25. syyskuuta 2016

Tavoitteena laadukkaammat yöunet

Huhhuh, täällä on yks todella väsynyt raskaan työn raataja. Työvuorot on vaihdellu viime aikoina niin paljon, että säännöllistä unirytmiä ei enää yksinkertaisesti löydy. Yöunet on jäänyt niin heikkolaatuisiksi että ei ikinä. Vielä pitäis kolme päivää jaksaa duunia, kunnes on vapaat. Kysympähän vaan että miten tästä selvitään? Oon aivan naatti!



Vuorotyössä kaikista v-mäisintä on se, että rytmiä on vaikea löytää. Nyt kun oon painanu ilta- ja viikonloppu vuoroja jo kohta toista kuukautta putkeen, niin aamuvuorot on yhtäkkiä alkanut tuntumaan sielussa aika pahalle. Unirytmi on mennyt siihen, että nukkumaan mennäänkin vasta yhden aikaan, eikä tuolloin nukahtaessa enää unen laatu ole parhainta. Vaikka menisin oikeasti ajoissa "nukkumaan", uni ei todellakaan tule heti. Vaikka olisi kuinka heikot yöunet takana, mun uusi huono unirytmi painaa päälle, eikä anna mun nukahtaa aikaisemmin. 

Ajattelin nyt oikeasti ottaa itseäni niskasta kiinni, ja tsempata aikaisin nukkumaan menon kanssa. Sillä siinä vaiheessa kun herätys soi aamu neljältä ja takana on kolmen tunnin unet, sitä helposti kiroaa itsensä maapallon pimeimpään kolkkaan. Ei kukaan ole väsyneenä tehokas, luova, aikaansaava taikka edes positiivinen. Varsinkaan minä! Hah, täällä ilmottautuu yksi äkäpussi. 



Tässäpä teille tulee, uuden unirytmin säännöt:

1. Sänkyyn viimeistään klo 2300 ja piste. Tää on lupaus.

2. Makuuhuoneen pitäminen rauhallisena tilana. Ja siistinä. 

3. Netflix menee myös kiinni kello 2300.



4. Meikkien pesu / suihkussa käynti tulee hoitaa ajoissa ennen nukkumaan menoa, oon huomannut että se virkistää mua. 

5. Ravitseva iltapala, täysjyväleipää, luonnon jogurttia taikka smoothie. Ei mitään raskasta, ei sipsejä, karkkia, suklaata tai mun pahetta, mozzarella tikkuja...




6. Ja viimeisenä, mun haaste teille ja itselleni. Ei puhelinta ilta kymmenen jälkeen. (Tietenkin siihen nyt saa vastata, ja jos vaikka tulee jotain viestiä yms.) Mutta ei turhanpäiväisiä snäppäilyjä, instagrameja, facebookkeja eikä kyllä mitään muutakaan somea!

Oon lukenu paljon siitä kuinka puhelimen valo vaikuttaa unen laatuun ja unen saantiin, ja haluan nyt tosissani ottaa homman testaukseen, että onko siinä vaikutusta. Ja ei, vaikka kuinka käyttäisi iPhonen night siftiä, niin puhelin on illalla boikotissa.

Täytyy myöntää  että tää tulee olee mulle tosi vaikeeta. Oon niin riippuvainen mun puhelimesta, ja rutiiniksi muodostunut sängyssä puhelimen kanssa hengailu ei ole todellakaan hyvästä. Aion aloittaa vihdoin tuon kirjapinon lukemisen, mikä tuossa yöpöydällä odottaa, ja jättää puhelimen siihen viereen. Tää on lupaus! Ootteko messissä?
16 kommenttia on "Tavoitteena laadukkaammat yöunet"
  1. Kännykän käyttö ennen nukkumaanmenoa on kyllä sellainen pahe, joka pitäisi saada taltutettua täälläkin.. oon huomannut sen todella huonontavan ja vähentävän mun yöunia, varsinkin kun aina on "se yksi juttu mikä on vielä pakko tsekata ennen nukkumaan alkamista.."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep! Just sitä haluan kokeilla että paraneeko mun yönunet kun vähennän puhelimen käyttöä illalla! :-) Oli kyllä haastava eilinen :D

      Poista
  2. Haha luen tätä juuri sängyssä puhelimella, vaikkei todallakaan kannattaisi kun herätys on ennen seiskaa. Munkin pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni ja laittaa se puhelin aina pois kymmeneltä, sillä tuo on tuttua ettei uni tule todellakaan heti! Sain tästä sun postauksesta hyviä vinkkejä! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah voi ei! :-D Nyt vaan puhelinlakko pystyyn! Kiva kuulla, toivottavasti vinkit hyödyttää!

      Poista
  3. Täälläkin harrastetaan phonen sovelluksien selailua ennen nukkumaanmenoa. Ennen tein saman lupauksen ja luin Cosmoa ennen nukkumaan menoa, mutta se sitten jäi kun kuvioihin tuli mielenkiintoinen henkilö jolle tekstata ihan koko ajan, viimeiset viestit ennen nukkumaan menoa ja ekat heti kun herää:'D Onneksi nykyään saan nukahtaa kyseisen henklön viereen..
    Anyway! Televisiolla on sama vaikutus kun puhelimella, eli tosiaan kannattaa mieluummin ottaa se kirja käteen ja lueskella sängyssä rauhassa juuri ennen sitä nukkumaanmenoa:) Ähh mä en lue kirjoja ja peruin juuri Cosmon tilauksen, mitähän mä sitten luen kun tilaus loppuu kokonaan:'D Täytyy varmaan käydä kaupasta aina Cosmo ostamassa, koska hei mä lähden tuohon mukaan. Ei puhelinta enää 22 jälkeen!:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah joo, muistan kyllä tuon viestittely ajan, silloin jos joskus tuli lärättyä puhelinta yömyöhään ja unetkin oli sen laatuisia! Joo, telkkariakin pitäis vältellä vähän ennen nukkumaan menoa, täällä ainakin aloiteltiin eilen kirjojen lukeminen oikein urakalla! Cosmo ei oo kaupasta ees kauheen pahan hintainenkaan, ihanaa että oot messissä! :-D

      Poista
  4. Hei onpa hieno sängynpääty! :) Onko itsetehty?

    http://matildanieminenmusic.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Mun poikaystävä väkersi sen mulle vanhoista hirsilankuista joululahjaksi! :-) Siitä löytyy tarina ja lisää kuvia Our bedroom -postauksessa! :)

      Poista
  5. Toi sängynpääty on aivan ihana! Itselläkin haaveena joko ostaa tai tehdä itse uuteen kotiin sängynpääty. Onko tuo itse tehty? :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiitos! Mäkin tykkään tosta kyllä ihan hullun paljon! itsekin haaveilin ihan tosi kauan sängynpäädystä ja mielessä oli tehdä itse, mutten saanut aikaiseksi! Poikaystävä sitten väänti tän mulle yllätyslahjaksi hirsilankuista, lisää kuvia tosta löytyy tosiaan Our bedroom -postauksesta! :-)

      Poista
  6. Täällä kans yksi joka omistaa tuon kännykän kanssa olon ennen nukumaan menoa paheen! :D Olen myös itse kuullut, että myös tietokoneet ja televisiot aiheuttavat samaa, joten kyllä se joku kirja tai lehti voisi olla hyvä ennen nukkumaan menoa. Pitäisi kyllä itselläkin alkaa parantamaan unenlaatua ja unirytmiä ihan kunnolla. Olit kyllä listannu todella hyviä juttuja tähän ja näitä onkin sitten hyvä käyttää kun alkaa parantamaan tota nukkumista. :)

    http://petrajanica.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Musta tuntuu että kaikilla on tuo pahe! :-D Tietokoneista ja televisioista tosiaan lähtee vissiin samaa sinertävää valoa joka häiritsee unen saamista ja sen laatua! Uni on tosi tärkee juttu, jotenkin sen tajuaa vasta nyt, nimittäin sehän vaikuttaa ihan kaikkeen! Kiva jos näistä jutuista on hyötyä! :-)

      Poista
  7. Todella mukava postaus :) Yöunien laatu on täälläkin huonolla tolalla ja usein joutuu pienet päikkärit ottamaan sopivana hetkenä :/ Tuo kirjan lukeminen ennen nukkumaanmenoa on ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin koneella tai puhelimella selailu. Muutenkin kannattaa sijoittaa puhelin kauemmas kuin yöpöydälle. Ja hei mahtava tietää, etten ole ainoa jota meikkien pesu piristää :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että pidät! :-) Musta tuntuu että kaikilla on näin kesän jälkeen unirytmin kanssa ongelmia, ja yhtäkkinen arkeen paluu painaa! Ite pyrin vielä välttämään päiväunia, että kunnon uni tulisi varmasti yöllä! Tästä lähin luetaan vaan kirjoja illasta! :-D Meikkien pesu on vielä kaiken lisäksi ihan viheliäistä touhua!!

      Poista
  8. Ihana blogi, uusi innokas lukija ilmoittautuu!

    justlifewithastyle.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Siiri! Ihana kuulla, tervetuloa seurailemaan! <3

      Poista