tiistai 10. tammikuuta 2017

Tavoite: Wardrobe on point

Siivoilin eilen ihan rauhassa kotona, ja tarkoituksena oli samalla katsastaa hieman mun vaatekaappia läpi. Mulla on ollut tavoitteena nyt jonkin aikaa saada mun vaatekaapista sellainen, että sieltä löytyy ne kulmakivet, joita on helppo yhdistellä toisiinsa. Oon yrittänyt myös panostaa vaatteiden laatuun, ja siihen että ne oikeesti on ajattomia ja pitkäikäisiä. Vaatteiden kertakäyttö kulttuurista ei oo nimittäin hyötyä kellekään, ei ostajalle eikä ympäristölle. Tsekkailin mun lemppareita kaapista läpi, ja huomasin että sieltä jäi uupumaan niitä muutamia klassikoita mitä oon jo jonkin aikaa etsinyt.


Housuja ja farkkuja mulla on hyvin minimaalinen määrä, ja suoraan sanottuna mulla on enemmän kesäksi housuja ja hameita kuin sitten taas talveksi. En tiedä miten tähän tilanteeseen on tultu, mut multa löytyy oikeasti vaan neljät farkut. Tää housujen määrä kertoo myös mun vaatekriisien määrän. Näistä farkuista kuitenkin on kaikista tullut mulle sellaisia vaatekappaleita, että jos jotkut näistä hajoais, niin en tosiaan tietäis että mitä tekisin! Mun ehdottomat lempparit on nuo päällimmäiset mom jeanssit (esim. täällä), jotka ostin reilu 1,5 vuotta sitten Barcelonasta Bershkasta. Vaaleat revityt farkut toimii aina.

Ostoslistalla: 
Siniset perus farkut
Levis 501
Suorat housut


Ylipäätänsä paidoissa mulla on ihan hyvä tilanne, löytyy jo jonkinlaista puseroa ja poolokauluksista ribbitoppia, mut silti joitain mä kaipaan. Nää paidat on yleensä tosi hankalia, koska ne on kaikkein edullisimpia nykykään ja niissä trendit vaihtuu jatkuvasti, että minkälaista 'pitäisi' olla. Kaikki nää puserot mitä tähän oon kasannu, on mun lemppareita. Ykköseks nousee kuitenkin toi Leviksen farkkupaita (esim. tässä asussa), jonka saalistin neljä vuotta sitten kirpparilta. Tietyissä jutuissa sen vaan huomaa, jos ostaa jotain kestävää ja ajatonta, niin ne kyllä säilyy. Multa löytyy paljon sellaisia basic paitoja, muttei enää juuri mitään säväyttävää. Sitä jotain puuttuu mun paita valikoimasta, ja se tilanne on korjattava.

Ostoslistalla:
Jotain säväyttävää, mutta silti ajatonta



Tää oli ehkä kaikkein korkein pino. Neuleet ja colleget. Jos tuota pinoa katsoo, niin esimerkiksi kaikkein alimpia kolmea en ole käyttänyt pitkään aikaan. Hyvä kysymys että miksen. Joskus tulee ostettua niitä hupiostoja, jotka ei olekaan niin käytännöllisiä. Rakastan kuitenkin neuleita, eri paksuisia mutta pehmoisia, poolokauluksella ja ilman. Ja mikäs sen parempi asu, kuin rento ja mukava neule ja lemppari tennarit. Parhain ostos näissä neuleissa on tänä syksynä ollut ehdottomasti tuo päällimmäinen pooloneule (esim. tässä asussa, ja monessa muussakin haha), joka on todella paksu ja pehmeä.

Ostoslistalla:
Valkoinen paksu neule
Laadukas palmikkoneule
(Jotain muutakin kuin harmaata...)




Takkien suhteen mun vaatekaapin tilanne on tänä vuonna kirkastunut huomattavasti. Mutta sitä päivää odotellessa, kun kyllästynkin bombereihin. Tänä vuonna mun kaappiin on ilmestynyt monta takkia, ja nää kaikki on ollut mun mielestä tosi hyviä ostoksia. Näiden lisäksi multa vielä löytyy Everestin parkatakki, juoksutakki, ohut trenssi, mintun vihreä villakangastakki ja vaikka ja mitä muuta. En kuitenkaan ole tyytyväinen tähän tän hetkiseen takki valikoimaan mitä mun kaapista löytyy. Ne tietyt klassikot on vaan jäänyt uupumaan, syynä on kuitenkin se ettei täydellistä ole vielä tullut vastaan. Tää on se ikuinen ongelma takeissa, vai?

Ostoslistalla:
Nahkatakki
Camel coat
Musta perus bombertakki 
Klassinen villakangastakki
Sporttinen toppatakki  



Tässä matkan varrella mun rakkaus kenkiä kohtaan on kasvanut suuresti, mutta oon aina ollut tennarityttö. Asukuvistakin voitte varmasti päätellä, että mä oon just se joka hiihtelee aina rennoissa ja sporttisissa tennareissa. Mun tennari kokoelma on aika perus, sieltä löytyy just ne klassikot ja muutama piristävämpi versio. Superstarit on tällä hetkellä se vakkaripari mikä jokaiselta löytyy kenkätelineestä. Kuitenkin, multa löytyy kahdet nilkkurit pienellä korolla, ja niitä korottomia oon jo toivottomasti metsästänyt pitkään tuloksetta. Nuo mustat simppelit onkin uutukaiset, jotka kotiutin alennusmyynneistä vain 10 eurolla. Tällaisia löytöjä mä yleensä alesta metsästän, koska tiedän et noille tulee käyttöä ajan mittaa.

Ostoslistalla:
Monikäyttöiset nilkkurit
Nike huarachet
Beiget tennarit, ehkä adidaksen?


Oon ajatellut ottaa mun vaatekaapin nyt tälle vuodelle projektiksi, ja ostaa just niitä klassikoita mitä multa uupuu. Viime vuonna mulla oli puhelimen muistiossa ostoslista, jossa oli kaikki mun must have vaatteet, mutta aion pistää sen listan nyt uuteen uskoon ja pyyhkiä sieltä ne muutamat turhat vaatekappaleet ja kengät pois. Tavoite on mennä kohti kestävämpää ja monikäyttöisempää vaatekaappia.Voisin kevään mittaan vinkata teille, että miten tää projekti edistyy, ja täytyy varmaan aloittaa karsimalla ne turhat vaatteet taas tuolta pois. Tänään oonkin suuntaamassa Essin kanssa vielä hieman tonkimaan alekoreja, joten ei sitä koskaan tiedä vaikka tänäänkin jo löytyisi jotain! Oon kyllä niin paatunut nettishoppailijakin nykyään, että tulen varmaan tonkimaan tänään verkkokauppoja senkin edestä! Verkkokauppoihin löytyy myös helposti paljon alekoodeja, esimerkiksi Zalandon alekoodi'n voi käydä nappaamassa tuolta!
Onko teillä ostoslistalla jotain ehdottomia klassikoita, mitä uupuu kaapista?

12 kommenttia:

  1. Tää oli ihan älyttömän hyvä postaus.<3 Haluaisin ehkä itsekkin toteuttaa tälläisen! Multa löytyy muuten tasan kahdet housut talvelle... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei tosi kiva kuulla! Kiitos Inka <3 mä korjasin jo tänään vähän tota housuongelmaa kun löysin alesta suorat housut haha!

      Poista
  2. Oi mikä postausidea ja niin kivasti toteutettu! :-D Mulla on aina ostoslistalla kauhea kasa klassikoita jotka vaatisin kaappiin, nyt kyllä pikkuhiljaa oon alkanut päästä sitä täyttelemään niin kuin haluankin. Tällä hetkellä uupuu täysin kivat tummat tennarit ja vansin old schoolit on aivan pakko saada muutenkin kenkieni joukkoon!

    https://notttwice.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja kiva kuulla! :-) eli siellä on sama projekti menossa! Suosittelen noita Old Skooleja ovat muuten ihanat tennarit!

      Poista
  3. Tää oli todella kiva postaus! Osaat kirjoittaa tosi hyvin! :)

    www.tiiaemilia.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Mukava kuulla että kirjoituskin on mukavaa luettavaa :-)

      Poista
  4. Tosi kiva postaus! Mullakin on vaatekaappiremppa menossa, hyvä haaste tälle vuodelle! :-)

    http://olderthanyesterday.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Milla! Hei kiva kuulla, musta tuntuu et kaikki näin vuoden alussa uudistaa hieman kaappiaan :-)

      Poista
  5. Todella mukava postaus ja idea ♥ Näistä kuvista huomaa jo, että sulla on selkä ja yhteensopiva vaatevarasto, jota on helppo täydentää niillä omaan mieleen sopivilla vaatteilla :)

    Mun mielestä ajaton vaatekaappi on tavoitteena hyvä, sillä trendit liikkuvat nykyään aivan liian nopeasti ja jokaiseen trendiin ei vain pysty tarttumaan. Tietty jokaisesta trendistä voi etsiä niitä omaan tyyliin täydellisesti sopivia kappaleita, joita voi myös yhdistää trendin haihduttua eli jotka iskee niin siihen omaan tyyliin eikä trendiin vaikka trendijuttu olisikin :D

    Tsemppiä vaatekaappi -projektiin ja toivottavasti siitä tulee enemmänkin postauksia :)

    ♥: Ane

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, tosi kiva kuulla että siellä tykättiin <3 Mä oon selkeyttänyt mun vaatekaappia viime aikoina paljon, ja nyt se tarvitsee enää vain muutaman klassikko täytteen! Sä osut kyllä naulan kantaa, ja varmasti on tulossa juttua lisää tästä projektista! :-)

      Poista
  6. Mulla on ollut viime aikoina ihan samanlaisia ajatuksia vaatteiden kertakäyttökulttuurista – itseasiassa lähipäivinä myös mun blogiin on tulossa juttua aiheesta! Kannattaa muuten katsoa dokkari The true cost, jos et ole sitä vielä nähnyt!

    Mutta siis, mun tyyli on hyvin minimalistinen ja ajaton, joten kaapistanlöytyy about kaikki klassikot. Tosin tällä hetkellä pitäisi löytää uudet mustat, suorat housut – vinkkejä otetaan vastaan! xx

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon kuullu tosta dokumentista, mut vielä en oo kerennyt sitä katsomaan! :-) Täytyy katsoa joku päivä! Itse löysin eilen Bik Bokin alennuksesta ainakin huippu kivat housut, kannattaa käydä sieltä tsekkailee!

      Poista