Top Social

lauantai 5. elokuuta 2017

Kun ihon kunto huononee

En pidä itseäni mitenkään erityisen pinnallisena ihmisenä, mutta tässä postauksessa saatan kuulostaa siltä. Oon aina ollut se, joka on ollut erityisen kiinnostunut omasta ulkonäöstään ja nähnyt sen eteen aikaa ja vaivaa. Sanomattakin selvää, että tää blogi kertoo myös siitä, että muoti, kauneus ja hyvinvointi kiinnostaa mua suuresti. Näiden aiheiden ympärillähän tää pyörii. Nyt kuitenkin viime aikoina mun ulkonäössä on vaivannut pieni muutos, joka on aina aamulla ja illalla mielessä. Mun ihon kunto.



Mulla on aina ollut siinä mielessä hyvä iho, että näppylöistä sun muista ei ole tarvinnut huolehtia. Normaali atooppinen iho, eli kunhan muistaa rasvailla kunnon aineilla, niin pärjää pitkälle. Hieman herkkä ihokaan ei ole tuottanut niin paljoa päänvaivaa, mitä nyt tällä hetkellä tää tilanne tuottaa. Mennään siis henkilökohtaisuuksiin. Lopetin keväällä yhdistelmäehkäisypillerit, joita olin käyttänyt noin neljä vuotta. Näin, että kyseisistä lääkkeistä ei ole kuin päänvaivaa, huonoa mieltä ja turhaa rahan menoa. Ennen näitä mulla ei ollut rasvoittuvaa ihoa, taikka näppylöitä. Meni noin kaksi viikkoa, ja vaikutukset alkoivat  myllertää. Hiuksia piti olla jatkuvasti pesemässä ja yhtäkkiä kasvot alkoivat kukkimaan enemmän kuin normaalisti. Jos mietitään niitä lopettamisen hyviä puolia, niin olen paljon iloisempi, ja energisempi, enkä läheskään niin kärttyinen kuin ennen. Suuri ongelma mulle muodostui kuitenkin tuosta ihosta.




Kuten sanoin, oon aina ollut se siloposki, jolla ei ole koskaan ollut mitään näppyjä. Yhtäkkiä kun niitä alkoi ilmestymään runsaammin, menin paniikkiin. Entä jos mulle puhkeaa nyt tästä vaikka akne? Alkoi äärimmäinen stressaus, että mitäs nyt sitten? Pienen googlailun jälkeen törmäsin monien muidenkin, esimerkiksi bloggaajien postauksiin, jossa kerrottiin samasta asiasta ja samaisista vaikutuksista e-pillereiden lopettamisen jälkeen. Ainoa ratkaisu oli aika. Kehon oma hormoonitoiminta tasaantuu noin puolessa vuodessa, mutta en mä halua vain istua ja odottaa. Bongasinkin yhden artikkelin, jossa kehotettiin kokeilemaan gluteenitonta ja maidotonta ruokavaliota, ja tästä mun innostus lähtikin. Oon nyt neljä päivää vältellyt melkein täysin maitoa, ja gluteenia, mut täytyy myöntää että on täysin mahdotonta olla kokonaan näitä molempia ilman. Ihossa ei ole vielä tapahtunut mitään maagista, mutta olo on ainakin paljon raikkaampi ja keveämpi. Kunhan pitää vain huolen kalsiumin ja kuidun saannista, niin mun mielestä tää on ihan okei kokeilu!



Toinen mitä olen myös kokeillut ihon kuntoon, on kasvojen putsarin vaihtaminen. Ennen oon käyttänyt kaikkein hellävaraisinta puhdistusmaitoa, mutta nyt jouduin tosissaan vaihtamaan aineen salisylihappoa sisältävään saippuapohjaiseen Neutrogenan putsariin. Oon havainnut tän käyttämisen jälkeen ehkä ihan pientä muutosta, mutta en halua juhlia vielä turhasta. Ehkä se aika näyttää miten käy. Tää on mulle kuitenkin tosi vaikea aihe, enkä voi ymmärtää että miksi. Kyllähän kaiken saa meikillä piiloon, mutta entä kun omat kasvot inhottavat ilman sitä meikkiä? Tässä koetellaan oikeasti mun itsevarmuutta, mutta ne aio muutamasta näpystä kyllä täysin lannistua. Eikä kannata sunkaan.

Tein tän postauksen lähinnä siksi, koska tiedän että siellä ruudun toisella puolella on varmasti kohtalotovereita. Ja haluaisin ehdottomasti kuulla teidän kokemuksia niin pillereiden lopettamisesta, kuin gluteenittomasta ja maidottomasta ruokavaliosta ja niiden vaikutuksista!

Kaiken kaikkiaan, me  kuitenkin ollaan kaikki kauniita pienine virheineen, ja tän mä nyt yritän muistaa joka aamu herätessä, ja illalla meikkejä pestessä. Muista säkin! xx


Linkkejä aiheesta:

MirvaAnnaMarian

Mona's Daily Style

Pupulandia
16 kommenttia on "Kun ihon kunto huononee"
  1. Tosi hyvä, että uskallat kirjoittaa tällaisesta aiheesta! Toivottavasti nuo sun hoitokeinot auttavat, niin sun ei tarvi ajatella ihosi kuntoa joka aamu ja ilta. Mäki olen nyt pari päivää syönyt vähemmän maitotuotteita ja saa nähdä, tapahtuuko tämän muutoksen avulla mun iholle mitään erityistä. Kiinnostaa kyllä lukea, auttaako tuo maidoton ja gluteeniton ruoka sua!

    http://mahdollisestiehka.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajattelin just sen takia jakaa tän, että jos tästä ois apua muillekin! :-) Katsotaan ajan kanssa miten käy! Mä voisin kirjoitella sitten lisää mun kokemuksia kun oon hetken aikaa jatkanut tätä kokeilua!

      Poista
  2. Hyvä teksti ja ihana että uskalsit jakaa tän! <3 Nyt vain malttia, uskon että pienen ajan kanssa alkaa näkymään enemmän muutoksia :) Semimaidottomana voin sanoa että ainakin oma iho, kroppa ja koko hyvinvointi on paljon fressimpää ja kevyempää (ja eron huomaa varsinkin nyt kun kesän oon syönyt miten sattuun ja mitä sattuun), muutamassa viikossa huomas jo eron! :) Mutta tottakai jokaisen kroppa ja muu toimii eri tavalla. Toivotaan että auttaa sullakin ja hei jo pieni voitto et toi Neutrogenan putsari auttoi jo edes vähän!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Marianne <3 Hauskaa miten tämmöseenkin tarvitaan paljon rohkeutta! Itse ajattelin nyt kokeilla olla kokonaan ilman maitoa, ja jatkaa sitten kanssa ns semimaidottomana :-) Totta tuokin että jokaisen kroppa toimii eri tavalla, sitä on vain kokeiltava että mikä käy ja kelle!

      Poista
  3. Mäkin oon lopettamassa aika varmasti e-pillerit. Mutta nuo sen jälkeiset vaikutukset pelottaa kovasti ja kauhutarinoita saa lukea niin paljon! Vaikka enemmän varmasti siinä onkin hyvää. Oletko nyt huomannut muita positiivisia juttuja lopettamisen jälkeen? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on tosi henkilökohtaista että miten kroppa asiaan suhtautuu! Oon huomannut ehkä pientä painon putoamista myös, ja mielialat on paljon paremmat :-) Ei se muutama näppy lisää haittaa, ja nekin on todennäköisesti tosi ohimenevää!

      Poista
  4. Mulla on just sama ongelma. Tosin itelläni ihon kunto ei huonontunut heti pillereiden lopettamisen jälkeen, vaan vasta puoli vuotta siitä eteenpäin, mikä on jännä. Mä jo luulin säästyneeni siltä pillereiden lopettamisen jälkeiseltä ihon huonontumiselta, mutta ei... :/ Pillereiden käytön aikaan saattoi syödä ihan miten vaan ja hoitaa ihoa vaikka kuinka huonosti, niin silti se näytti hyvälle. Vähän turhauttavaa siis, kun nyt yrittää hoitaa ihoa mahdollisimman hyvin aamuin illoin, syödä terveellisesti ja muutenkin elää mahdollisimman hyvillä tavoilla paljon liikkuen yms. niin silti niitä näppyjä vaan ilmestyy... Ite en oikeastaan käytä maitotuotteita. Joskus töissä saatan lorauttaa kahviin normaalia maitoa, mutta muuten oon oikeestaan lähes maidottomalla linjalla, joten mulla sekään ei oikeastaan oo auttanut. Myös valkoiset viljat oon jättänyt kokonaan pois.

    Mut onneks elämässä on paljon muutakin kuin ihon kunto! :) Toivottavasti sä pääset asian kanssa positiivisempaan suuntaan ja aiheesta ois mielenkiintosta lukea jatkossakin etenkin jos keksit jonkun ratkaisun tähän ongelmaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä jännä miten jokaisen kroppa reagoi niin eri tavalla! Toivottavasti sulla tilanne alkaa helpottamaan pikkuhiljaa, ja se on löydettävä vaan ne ns oikeat ihonhoitotavat juurikin itselle!

      Ja juuri näin, sen takia totesinkin tuohon postauksen loppuun, että onneksi tämä ei maailmaa kaada, vaikka kyllähän tälläiset oireet harmittaa. Eiköhän tämä tästä, tsempit sinnekin! :-)

      Poista
  5. Todella kiva, että kirjoitit rohkeasti tästä aiheesta! Varmasti ajan kanssa iho palautuu taas hyväksi , vaikka hermoja se saattaakin hieman raastaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Ellanoora! Eiköhän tämä tästä vaikka tosiaan hermo menee, haha! :-D

      Poista
  6. Mä lopetin nyt kesällä myös pillerien popsimisen ja oon huomannut saman energisyyden palaavan! Kärsin aiakisemmin aika pahastakin aknesta ja söin siihen lääkkeitä ja lääkekuurin jälkeen aloitin pillerit juuri aknen kurissa pitämiseen. Muutamia näppyjä naamaan aina välillä ilmestyy, mutta olen ollut onnellinen jo siitä ettei naama ole räjähtänyt käsiin ihan kokonaan! :D Toivottavasti tästä hormonitoiminta tasaantuu ja muutamatkin näpyt pysyvät poissa. Mutta hei ei meitä parit näpyt hidasta ;)) Itsevarmasti vaan eteenpäin! Ihanaa Ninni kun uskalsit puhua aiheesta!<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin, tuntuu että kaikki on huomannut nyt oikeasti että ei ne pillerit hirveän hyväksi ole! Kyllä se siitä varmasti tasaantuu :-) Ja näinpä, nimenomaan haha <3

      Poista
  7. Mulla on ollut huono iho nuorempana, mutta lukion jälkeen pidin pari välivuotta ja mun iho oli tosi hyvässä kunnossa sen ajan. Pystyin hyvin kulkea ilman meikkiä joka paikassa ja olo oli itsevarma. Kuitenkin nyt viimeisen vuoden ajan munkin iho on ollut taas täynnä näppyjä ja ei oo tullut mieleenkään toi että se voisi johtua pillereistä (oon laittanut syyksi koulun alkamisesta johtuvan stressin). Vaihdoin kuitenkin vuosi sitten yhdistelmistä mineihin eli vaikuttavia aineita on vähemmän ja tottahan siinäkin hormonitasapaino hieman muuttuu ja voi olla yksi syy noille näpyille.

    On kyllä jännä miten paljon ihon kunto tekee itsevarmuudelle, sillä kyllähän noi näpyt tuottaa päänvaivaa välillä. Olisi kiva kuulla myöhemmin onko sulla joku tuote tai ruokavalio auttanut parantamaan ihon kuntoa! :)

    http://emmiinae.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, pillerit yleensä vaikuttaa just tuollasiin juttuihin, ja oon kuullut muutamalta kaverilta että minipillereistä onkin räjähtänyt homma ihan käsiin. Toivottavasti sulla kuitenkin homma helpottaa!!

      Se on kyllä totta et se vaikuttaa itsevarmuuteen tosi paljon, mutta onneksi se ei ole mitään kuolemanvakavaa. Mä voisin kirjoitella aiheesta kun saan ruokavalion pysymään kurissa! :-)

      Poista
  8. itsellä taas iho muuttui täysin kun tulin jenkeistä takaisin suomeen.. Mun iho aina ollut todella tasainen, mtuta kun tulin suomeen takaisin niin aivan kun teini ikä ois uudestaan kun naama on ihan näppyjä täynnä... Putsari varmaan pitää itekki vaihtaa jos se toimisi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tollaiset jutut vaikuttaa kanssa niin helposti! Se on jännä miten iho reagoi kaikkeen niin helposti! Mut kokeile vaihtaa sitä putsaria, ehkä se auttais :-)

      Poista